Logo Humaniora Color SVG

Laptopproject

Een laptop voor iedereen

Als Broederschool engageren we ons om elke leerling kwalitatief hoogstaand onderwijs aan te bieden. Zonder onderscheid te maken op basis van afkomst of sociale klasse is het onze taak om jongeren weerbaar te maken en hen voor te bereiden op hun toekomst. Met dit laptopproject zorgen we ervoor dat ons onderwijs ook op digitaal vlak up-to-date blijft. Vanaf volgend schooljaar voorzien we voor elk van onze leerlingen een laptop. Op deze pagina vind je hierover de nodige info.

Meer uitgebreidere informatie over dit project vind je terug in onze infobrochure:

Huiswerk maken met de laptop.

Een laptop biedt extra kansen!

Deze digitalisering biedt tal van mogelijkheden zoals:

  • werken aan digitale vaardigheden van leerlingen;
  • lessen en leren ondersteunen door digitale tools en software;
  • werken aan mediawijsheid bij jongeren;
  • leerlingen ondersteunen bij leermoeilijkheden;
  • digitaal evalueren en remediëren.

Welk toestel?

We kiezen er als school bewust voor om de regie in handen te houden bij dit laptopproject. De school koopt de laptops aan en de leerlingen huren hun toestel. Leerlingen kunnen zowel thuis als op school de laptop gebruiken zolang ze ingeschreven zijn op onze school.

Alle leerlingen beschikken over hetzelfde toestel:

ASUS BR1100FKA-TOUCH
  • Intel Pentium N6000
  • 11.6" Touch (incl. pen)
  • Windows 11
  • 8 GB RAM
  • 128 GB SSD
  • Windows 11

Financieel

Met de Digisprong kreeg de school eenmalig middelen om een duurzaam laptopproject op te starten voor al zijn leerlingen. Deze middelen dekken echter niet alle kosten. Daarom vragen we als school een jaarlijkse vergoeding van 60 euro voor het gebruik van het toestel. We gebruiken deze vergoeding hoofdzakelijk voor:

  • een uitbreiding van de garantie van het toestel gedurende vier jaar;
  • het voorzien van een degelijke beschermhoes voor het toestel;
  • het voorzien van enkele reservetoestellen voor noodgevallen;
  • het gebruik van een beheerplatform voor alle toestellen;
  • een verzekering voor een maximale herstelprijs van € 39 (incl. btw) van schade die buiten garantie valt;
  • een diefstalfranchise van € 39 (incl. btw) voor diefstal buiten de schoolmuren.

Meer info over de uitgebreide service en garantie vind je in dit document en op deze pagina van onze leverancier:

Dagelijks gebruik

Bij het werken met de laptops op school en thuis horen ook enkele belangrijke praktische afspraken. Deze afspraken worden gemaakt bij de start van het laptopproject. Hiernaast alvast een voorproefje!

  • Draag zorg voor jouw laptop.
  • Berg je toestel steeds veilig op in de hoes.
  • Sla je documenten steeds online op.
  • Zorg dat je laptop elke dag is opgeladen.
  • ...

Wat te doen bij defecten?

Is de laptop die je huurt stuk of beschadigd? Of werkt deze niet meer zoals het zou moeten? Ga dan naar het secretariaat bij jou op school. Zij zullen contact opnemen met de technieker om het toestel te laten herstellen. Indien nodig en mogelijk krijg je een reservetoestel mee zodat je onmiddellijk verder aan de slag kan. Het is niet toegestaan om zelf herstellingen uit te voeren!

Heb je een probleem in een schoolvakantie? Neem dan rechtstreeks contact op met de hersteldienst van Signpost. Je kan een ticket indienen voor hulp via deze link of je kan Signpost contacteren op het nummer +32 3 327 30 75. Let op! Maak enkel tijdens schoolvakanties gebruik van deze link, niet tijdens een gewone schoolweek.

Heb je een vraag of een bericht?

Indien u een vraag hebt, kan u die hier stellen. Of bekijk ons FAQ om snel een antwoord te vinden op uw vraag.

Contactformulier

FAQ

FAQ staat voor Frequently Asked Questions, ofwel Veelgestelde Vragen. We proberen hier vragen op te nemen die veel voorkomen om je zo snel een antwoord te kunnen geven.

Nee, dat is niet mogelijk. We kiezen er als school voor om eenzelfde laptop aan te kopen voor iedereen. Zo krijgen alle leerlingen gelijke kansen en krijgen ze allen op eenzelfde manier toegang tot de digitale omgeving. Daarnaast zijn er nog tal van voordelen door deze globale aanpak:

  • Alle toestellen hebben eenzelfde softwarepakket. Leerkracht en leerlingen beschikken over dezelfde tools en programma’s.
  • Door het grote aankoopvolume kunnen we kiezen voor een degelijk en kwalitatief toestel voor een goede prijs.
  • Alle leerlingen ontvangen een omvangrijk servicepakket, zowel voor soft- als hardware, dit in samenwerking met onze partner.
  • Bij een defect aan de laptop krijgt de leerling een gelijkaardig reservetoestel in bruikleen, zodat hij of zij onmiddellijk verder kan.
  • Zowel leerlingen als leerkrachten kennen elkaars toestel en kunnen elkaar ondersteunen tijdens het leerproces.

Als je de Broederscholen verlaat wordt je schoolaccount stopgezet en zal je ook je schoollaptop moeten indienen. Je doet dit op het secretariaat van je school, tenzij anders wordt afgesproken (regeling einde schooljaar).

Welke gevolgen dit heeft voor jou en welke acties je hierbij best onderneemt, bundelden we in deze handige uitstapfiche.

Let op! Als je de overstap maakt naar één van onze andere Broederscholen geldt deze fiche niet. Je blijft dan je schoolaccount en je laptop behouden.